شعر و عرفان

یاد می دار

خداداد
شعر و عرفان

یاد می دار

مرا بیدار در شب‌های تاریک

رها کردی و خفتی، یاد می‌دار

 

مولانا



تاريخ : جمعه 8 ارديبهشت 1396 | 17:24 | نویسنده : خداداد |

نامه ای برای لیلی

 مجنون خواست که پیش لیلی نامه ای نویسد.  قلم در دست گرفت و این بیت گفت: «خَیالُکِ فی عَینی وَ اِسمُکِ فی فَمی...وَ ذِکرُکَ فی قَلبی، اِلی اَیْنَ اُکتُب» «خیال تو مقیم چشم است و نام تو از زبان خالی نیست و ذکر تو در صمیم جان جای دارد. پس، نامه پیش کی نویسم چون تو در این محل ها می گردی قلم بشکست و کاغذ بدرید.

 فیه ما فیه



تاريخ : جمعه 8 ارديبهشت 1396 | 17:17 | نویسنده : خداداد |

یک دم مرا باش

نگارینا ترا باشم همه عمر

خداوندی کن و یک دم مرا باش

انوری



تاريخ : جمعه 8 ارديبهشت 1396 | 16:25 | نویسنده : خداداد |

ای کرمت................

 یک مثنوی از :      هاشمی کرمانی

ای كرمت همنفس بی كسان                      جز تو كسی نیست كس   بی كسان

بی كَسم و همنفس من تویی                       رو به كه آرم  كه  كَس  من   تویی

كون و مكان مظهر نور تو،اند                     جمله   جهان محض حضور تواند

در دل هر ذره بوَد سیر تو                          نیست  درین  پرده كسی غیر  تو

جز تو كسی نیست به بالا و پست                 ما همه هیچیم و تویی هر چه هست

بزم  بقا را  می و ساقی تویی                     جز  تو همه فانی و باقی تویی

كیست  كه قائل به ثنای تو نیست                كیست كه مایل به لقای  تو نیست

ما    همه مشغول ثنای توایم                        واله و مشتاق لقای توایم

روزن جان بر دل ما بازكن                        خاطر ما را صدف راز كن

مرد رهی از كجی اندیشه  كن                   راستی و راست وری  پیشه  كن

هر كه كند روی طلب سوی او                   قبله ذرات شود روی او



تاريخ : چهار شنبه 17 مهر 1392 | 19:56 | نویسنده : خداداد |

کاروانی از شعر

این بیت از طالب آملی است

تازه کرد اهنگ بلبل ای دل نالان تو نیز            کم ز بلبل نیستی آب گلویی تازه کن

آدمی گاهی عکس وجودی خویش را در آیینه دیگری می بیند  امری شیرازی شعری بدین مضمون دارد

نقص اگر دید ابوجهل نبود آن ز نبی                   عکس خود بود که در آینه ی احمد دید

مولانا نیز در مثنوی به این سخن اشاره دارد

گفت من آیینه ام مصقول دست                      تُرک و هندو  در من ان بیند که هست

سخن جامی در اهمیت  وجود انسان

بشناس قدر خویش که پاکیزه تر ز تو                 دُرّی نداد پرورش این آبگون صدف

این چند بیت از  اثیر اخسیکتی است.

از غایت حُسن تو وز غیرت چشم خود                    پیداتْ      نمی یابم،  پنهانت     نمی بینم

گرچه ز تو می گویم ،در گفت نمی آیی              ور چه به تو می بینم ،چون جانتْ نمی بینم

سوزی است مرا در  دل اما نه چنان سوزی            سوزی که وجود من بر باد دهد روزی

اوحدی:

گرگ اجَل یکایک از این گله می برد                  وین گله را نگر که چه آسوده می چرد

این رباعی از جامی است.

ای آنکه به قبله وفا روست  تو را                            بر مغز چرا حجاب شد پوست تو را

دل در پی این و آن نه نیکوست تو را                  یک دل داری بس است یک دوست تو را

سخن صائب  در اغتنام از فیض صبحگاهی:

ز فیض صبح مشو غافل ای سیاه درون                    صفای این نفس ِ بی غبار را دریاب

 

تاثیر عشق بر جان سعدی بسیار جان فرسا است

عشق آمد آن چنان به دلم در زد آتشی                   کز وی هزار سوز مرا در جگر فتاد

صائب تبریزی:

گناه زشتی خود را بر آبگینه مبند                  مکن چو سنگدلان  شکوه از زمانه خویش

از مثنوی مولانا:

تو از این سو و از ان سو چون گدا                 ای کُه معنی چه می جویی صدا

هم از ان سو جو که وقت درد تو                 می شوی در ذکر یاربی دو تو

وقت درد و مرگ آن سو می نَمی            چون که دردت  رفت چونی اعجمی

وقت محنت گشته ای الله گو                   چون که محنت  رفت گویی راه کو

سعدی نیز بیتی قریب به این مضمون دارد

خدا را در فراخی خوان و در عیش و تن آسایی               نه چون کارت به جان امد  خدا را جان و دل خواهی

بیتی از شاه نعمت اله ولی:

سر زلف سیه دیدم شدم شیدا و سودایی              ندانم تا دل مسکین در آن دام بلا چون شد



تاريخ : چهار شنبه 17 مهر 1392 | 19:56 | نویسنده : خداداد |

غزلی از جلال الدین همایی

 تا چند عمر در هوس وآرزو رود                        ای کاش این نفس که برآمد فرو رود

 مهمان سراست خانه دنیا که اندرو                      یک روز این بیاید و یک روز آن رود

 بر کام دل به گردش ایام دل مبند                             کاین چرخ کج مدار نه بر آرزو رود

آن کس که سر به جیب قناعت فرو نبرد                   بگذار  تا    به چاه   مذلت فرو  رود

 از بهر دفع غم به کسی گر بری پناه                            هم غم به جای ماندو هم آبرو  رود

آن آبروی چو جوی بود رنج وغصه سنگ             سنگش به جای ماندو آبش زجو رود

 ای گل به دست مال هوس پیشگان مرو                مگذار تا ز دست تواین رنگ و بو رود

 کردیم هر گناهی و از کرده غافلیم                           ای وای اگر حدیث گنه روبه رو رود

  امروز رو نکرد به در گاه حق« سنا»                       فردا به سوی درگه او با چه رو رود

 



تاريخ : چهار شنبه 17 مهر 1392 | 19:52 | نویسنده : خداداد |

کاروانی از شعر

آرزوی بابا فغانی شیرازی با هزار سال دیدن هم جبران نمی شود.

به ماه روی تو این ارزو که من دارم                  هزار سال اگر بینمت هنوز کم است

سعدی می فرماید:

پایت بگذار تا ببوسم                   چون دست نمی رسد در آغوش

وحشی بافقی:

تبسمی ز لب دلفریب او دیدم            که هر چه با دل من کرد آن تبسم کرد

با با فغانی  حاصل عمر دراز را دریافته است.

تا دل به حلقه زلف تو بسته ام              دانسته ام که حاصل عمر دراز چیست

از مثنوی مولانا:

هر چه اندیشی پذیرای فناست                       آنچه در اندیشه ناید آن خداست

بر در این خانه گستاخی ز  چیست               گر همی دانند کاندر خانه کیست

ابلهان تعظیم مسجد می کنند                       در جفای اهل دل جِد  می کنند

آن مجازست این حقیقت ای خران             نیست مسجد جز درون  سروران

تا دل مرد  خدا نامد  به درد                        هیچ قومی را خدا رسوا نکرد

قصد جنگ انبیاء می داشتند                          انبیاء را همچو خود  پنداشتند

بیتی از قا آنی:

به گیسویت که از رویت به دیگر سو نتابم  رخ

گرَم صد بار چون گیسو به گرد سر بگردانی

یک رباعی از احمد جامی:

یارم  ز خرابات در آمد  سرمست               مانند لب خویش می لعل  به دست

گفتم صنما من از تو کی خواهم رَست           گفتا نرَهد هر انکه در ما پیوست

معشوق طالب آملی را حاجتی به سیاهی لشکر نیست

در قید زلف و کاکل عنبر فشان مباش              حُسن ترا سیاهی لشکر چه حاجت است

سعدی:

چه خوش گفت آن تهیدست سلحشور                جُوی زر بهتر از پنجاه من زور

 

ظهیر فاریابی:

بگو به خواب که امشب میا به دیده من               جزیره ای که مکان تو بود آب گرفت

از بوستان سعدی در خدمت به رعیت:

برو پاس درویش محتاج دار                   که شاه از رعیت بوَد تاج دار

رعیت چو بیخند و سلطان درخت            درخت ای پسر باشد از بیخ ،سخت

مکن تا توانی دل خلق ریش                  وگر میکُنی  میکَنی بیخ خویش

اوحدی را بیتی زیباست

در پرده ای و بر همه کس پرده می دری             با هر کسی و با تو کسی را وصال نیست

خجلت صائب تبریزی نیز در نوع خود تامل بر انگیز است

به بوی گل ز خواب بیخودی بیدار شد بلبل               زهی خجلت که معشوقش کند بیدار عاشق را

یک رباعی از عراقی:

حسنت به ازل نظر چو در کارم کرد                 بنمود جمال و عاشق زارم کرد

من خفته بدم به ناز  در کتم عدم                       حسن تو به دست خویش بیدارم کرد

نشاط :

یارب تو پرده بردار از کار تا بدانند            کامروز در جهان کیست شایسته ملامت



تاريخ : چهار شنبه 17 مهر 1392 | 19:51 | نویسنده : خداداد |

خموشی شرط عشق

با دیدن رخ معشوق زبان عاشق خاموش می شود چرا که شرط عشق خموشی است نظاره به او جواب هر سوالی است چنانکه مولانا می فرماید:

ای لقای تو جواب هر سوال                 مشکل از تو حل شود بی قیل و قال

سعدی نیز سخنی قریب به این مضمون دارد .

در روی تو گفتم سخنی چند بگویم                    رو باز نمودی و در نطق ببستی

و اینک سخنی از حسن دهلوی در این باره:

گفتی چرا سخن نکنی چون به من رسی                 نظّاره جمال تو خاموشی آورد



تاريخ : جمعه 27 ارديبهشت 1392 | 23:13 | نویسنده : خداداد |

راه عاشقی

غزلی از ارفع کرمانی:

امشب به کویت آمدم  دانم که در وا می کنی              رحمی به این خونین دل رسوای رسوا می کنی

لیلای من باشد عیان در هر زمان در هر مکان           زاهد چرا بهر نشان  هی لا و الا می کنی

ای دل بیاموزی اگر راه درست عاشقی                    با هرچه او قسمت کند صبر و مدارا می کنی

 این چرخه می چرخد بسی بهر حساب هر کسی         یک روز جبران می کند جوری که با ما می کنی

آشفته بازاری مکن ای دزد مادرزاد دل                    صد حلقه می پیچی به هم تا یک گره وا می کنی                                           

گه در تماشاخانه ی قسمت مرا بازی دهی                  گه نقش های خویش را در من تماشا می کنی

صد وعده نادیدنی ارفع به خود هم می دهی                با ظن وهم آلود خود دل را تسلا  می کنی



تاريخ : جمعه 27 ارديبهشت 1392 | 23:11 | نویسنده : خداداد |

عنایت الهی

حافظ نظر بر عنایت الهی دارد و می گوید:

چون حسن عاقبت نه به رندی و زاهدی است              آن به که کار خود به عنایت رها کنند

مولانا نیز در این سخن هم آوا با حافظ است.

ذره ای سایه عنایت بهتر است                 از هزاران طاعت ِ طاعت پرست

صائب نیز با زبان دیگری به این نکته توجه دارد.

کار با جذبه عشق است عزیزان ور نه              بوی پیراهن یوسف گرهی بر باد است

و بشنویم از مولانا که می فرماید:

گر رسد جذبه خدا ماء معین                جوی ناکنده بجوشد از زمین



تاريخ : جمعه 27 ارديبهشت 1392 | 23:10 | نویسنده : خداداد |

بیتی زیبا از صائب

پیش و پس اوراق خزان نیم نفس نیست               خوشدل چه به عمر خود و مرگ دگرانی



تاريخ : جمعه 27 ارديبهشت 1392 | 23:6 | نویسنده : خداداد |

افسانه عاشقی

  افسانه عاشقی    از جامی

آرند که واعظی سخنور                          بر مجلس وعظ سایه گستر

از دفتر عشق نکته می راند                    وافسانه عاشقی همی خواند

خرگم شده ای بر اوگذر کرد                   وزگم شده ی خودش خبر کرد

زد بانگ که کیست حاضر امروز             کز نبوده خاطر افروز

نی محنت عشق دیده هرگز                     نی جور بتان کشیده هرگز

بر خواست زجای ساده مردی                هرگز زدلش نزاده دردی

کان کس منم ای ستوده ی دهر               کز عشق نبوده هرگزم بهر

خر گم شده را بخواند کای یار               اینک خر تو  بیار افسار

 



تاريخ : جمعه 27 ارديبهشت 1392 | 23:6 | نویسنده : خداداد |

حسن لیلی

حسن لیلی     از مولانا

ابلهان   گفتند   مجنون   را  ز   جهل               حسن لیلی نیست چندان ،هست سهل

بهتر   از   وی   صد   هزاران     دلربا               هست همچون  ماه در  شهر  ای  کیا

گفت :صورت کوزه است و حسن می               می، خدایم   می دهد  از   ظرف  وی

مر شما را  سرکه  داد  از   کوزه اش                   تا  نباشد عشق    اوتان   گوش کش



تاريخ : جمعه 27 ارديبهشت 1392 | 23:5 | نویسنده : خداداد |

رشک پری

غزلی از :  عماد خراسانی

سرزبالین به چه امید برآرم سحری                           که درآن روز نبینم رخت ای رشک پری

آه از آن شب که نگیری خبرازمن درخواب             وای از آن روزکه من ازتو نگیرم خبری

عهدکرده است که از صحبت دونان گذرد                دیرتر می گذر ای عمرکه خوش می گذری

شهر عشق است و جنون ازهمه جا مقصد ما               خیز اگر با من و دل ، راهزنا همسفری

می شد ای کاش که یک لحظه  نباشم بی تو              یا شدی کاش دلم شاد به روی دگری

وای بر من که به سودای تو ای ماه مرا                    نیست جز آه و دگر نیست درآن هم اثری

من اگر دل به تو دادم تو ز من دل بردی                 گرگناهی است محبت تو گنه کارتری

به خدایی که تورا بردن  دل داده به یاد                قسمت می دهم ای مه که ز یادم نبری

خوب شد باز شدی عاشق و شوریده عماد                     ننهی باز به بالین سر بی دردسری



تاريخ : جمعه 27 ارديبهشت 1392 | 23:3 | نویسنده : خداداد |

ای کرمت.................

 یک مثنوی از :      هاشمی کرمانی

ای كرمت همنفس بی كسان                      جز تو كسی نیست كس   بی كسان

بی كَسم و همنفس من تویی                       رو به كه آرم  كه  كَس  من   تویی

كون و مكان مظهر نور تو،اند                     جمله   جهان محض حضور تواند

در دل هر ذره بوَد سیر تو                          نیست  درین  پرده كسی غیر  تو

جز تو كسی نیست به بالا و پست                 ما همه هیچیم و تویی هر چه هست

بزم  بقا را  می و ساقی تویی                     جز  تو همه فانی و باقی تویی

كیست  كه قائل به ثنای تو نیست                كیست كه مایل به لقای  تو نیست

ما    همه مشغول ثنای توایم                        واله و مشتاق لقای توایم

روزن جان بر دل ما بازكن                        خاطر ما را صدف راز كن

مرد رهی از كجی اندیشه  كن                   راستی و راست وری  پیشه  كن

هر كه كند روی طلب سوی او                   قبله ذرات شود روی او



تاريخ : جمعه 27 ارديبهشت 1392 | 23:3 | نویسنده : خداداد |

آنکه بی باده کند جان مرا مست کجاست

آن که بی باده کند جان مرا مست کجاست...

غزلی از مولانا:

آن که بی باده کند جان مرا مست کجاست؟

وان که بیرون کند از جان و دل ام دست کجاست؟

وانکه سوگند خورم جز به سر او نخورم

وان که سوگند من و توبه ام اشکست کجاست؟

وان که جان ها به سحر نعره زنان اند ازو

وان که ما را غم اش از جای ببردست کجاست؟

جان جان است و گر جای ندارد چه عجب؟!

این که جا می طلبد در تن ما هست کجاست؟

غمزۀ چشم بهانه ست و زان سو هوسی ست

وان که او در پس غمزه ست دل ام خست کجاست؟

پردۀ روشن دل بست و خیالات نمود

وان که در پرده چنین پردۀ دل بست کجاست؟

عقل تا مست نشد چون و چرا پست نشد

وآن که او مست شد از چون و چرا رست کجاست؟

 



تاريخ : جمعه 27 ارديبهشت 1392 | 22:57 | نویسنده : خداداد |

نفس صبح غزلی از خاقانی

 

آمد نفس صبح و سلامت نرسانید
بوی تو نیاورد و پیامت نرسانید
یا تو به دم صبح سلامی نسپردی
یا صبحدم از رشک سلامت نرسانید
من نامه نوشتم به کبوتر بسپردم
چه سود که بختم سوی بامت نرسانید
باد آمد و بگسست هوا را زره ابر
بوی زرۀ غالیه فامت نرسانید
بر باد سپردم دل و جان تا به تو آرد
زین هر دو ندانم که کدامت نرسانید
عمریست که چون خاک جگر تشنه ی عشقم
و ایام به من جرعه ی جامت نرسانید
خاقانی ازین طالع خود کام چه جویی؟
کو چاشنی کام به کامت نرسانید
نایافتن کام دلت کام دل توست
پس شکر کن از عشق که کامت نرسانید
 


تاريخ : سه شنبه 29 اسفند 1391 | 19:37 | نویسنده : خداداد |

زیر بار خدا

 

در سالی که قحطی بیداد کرده بود و مردم همه زانوی غم به بغل گرفته بودند
 مرد عارفی از کوچه ای می گذشت غلامی را دید که بسیار شادمان و خوشحال است

به او گفت چه طور در چنین وضعی می خندی و شادی می کنی ؟

جواب داد که من غلام اربابی هستم که چندین گله و رمه دارد و تا وقتی برای او کار
 می کنم روزی مرا می دهد پس چرا غمگین باشم در حالی که به او اعتماد دارم؟

آن مرد عارف که از عرفای بزرگ ایران بود گفت: از خودم شرم کردم که غلام به
 اربابی با چند گوسفند توکل کرده و غم به دل راه نمی دهد و من خدایی دارم که مالک
تمام دنیاست و نگران روزی خود هستم.!


تاريخ : سه شنبه 29 اسفند 1391 | 19:34 | نویسنده : خداداد |

نادان تر از نادان

 

 
در (كشاف) پيرامون اين سخن پروردگار كه گويد
(قل نار جهنم اشد حرا)
آمده است
آنكه از رنج ساعتى خوددارى كند، به رنجى پايدار افتد
و چنين كسى از هر
نادانى نادان ترست


تاريخ : سه شنبه 29 اسفند 1391 | 19:33 | نویسنده : خداداد |

شب عاشقان غزلی از سعدی

شب عاشقان بی‌دل چه شبی دراز باشد
تو بیا کز اول شب در صبح باز باشد
عجبست اگر توانم که سفر کنم ز دستت
به کجا رود کبوتر که اسیر باز باشد
ز محبتت نخواهم که نظر کنم به رویت
که محب صادق آنست که پاکباز باشد
به کرشمه عنایت نگهی به سوی ما کن
که دعای دردمندان ز سر نیاز باشد
سخنی که نیست طاقت که ز خویشتن بپوشم
به کدام دوست گویم که محل راز باشد
چه نماز باشد آن را که تو در خیال باشی
تو صنم نمی‌گذاری که مرا نماز باشد
نه چنین حساب کردم چو تو دوست می‌گرفتم
که ثنا و حمد گوییم و جفا و ناز باشد
دگرش چو بازبینی غم دل مگوی سعدی
که شب وصال کوتاه و سخن دراز باشد
قدمی که برگرفتی به وفا و عهد یاران
اگر از بلا بترسی قدم مجاز باشد


تاريخ : سه شنبه 29 اسفند 1391 | 19:28 | نویسنده : خداداد |

داستان عابد و ابلیس

 

در میان بنی اسرائیل عابدی بود. وی را گفتند: فلان جا درختی است و قومی
 آن را می پرستند!
عابد خشمگین شد، برخاست و تبر بر دوش نهاد تا آن درخت را برکند...
ابلیس به صورت پیری ظاهر الصلاح، بر مسیر او مجسم شد، و گفت: ای عابد،
برگرد و به عبادت خود مشغول باش!
عابد گفت: نه، بریدن درخت اولویت دارد...
مشاجره بالا گرفت و درگیر شدند، عابد بر ابلیس غالب آمد و وی را بر زمین
کوفت و بر سینه اش نشست.
ابلیس در این میان گفت: دست بدار تا سخنی بگویم، تو که پیامبر نیستی و خدا
 بر این کار تو را مامور ننموده است، به خانه برگرد، تا هر روز دو دینار زیر بالش
 تو نهم؛ با یکی معاش کن و دیگری را انفاق نما و این بهتر و صوابتر از کندن آن
درخت است...
عابد با خود گفت: راست می گوید، یکی از آن به صدقه دهم و آن دیگر هم
به معاش صرف کنم، و برگشت...
بامداد دیگر روز، دو دینار دید و بر گرفت، روز دوم دو دینار دید و برگرفت، روز
سوم هیچ پولی نبود!
خشمگین شد و تبر برگرفت و به سوی درخت شتافت...
باز در همان نقطه، ابلیس پیش آمد و گفت: کجا؟!
عابد گفت: می روم تا آن درخت را برکنم!
ابلیس گفت: زهی خیال باطل، به خدا هرگز نتوانی کند!
باز ابلیس و عابد درگیر شدند و این بار ابلیس عابد را بیفکند چون گنجشکی در دست!
عابد گفت: دست بدار تا برگردم! اما بگو چرا بار اول بر تو پیروز آمدم و اینک،
در چنگ تو حقیر شدم؟!
ابلیس گفت: آن وقت تو برای خدا خشمگین بودی و خدا مرا مسخر تو کرد، که
 هرکس کار برای خدا کند، مرا بر او غلبه نباشد؛ ولی این بار برای دنیا و دینار
خشمگین شدی، پس مغلوب من گشتی...


تاريخ : سه شنبه 7 آذر 1391 | 22:7 | نویسنده : خداداد |

حضرت موسی(ع) و مرد کشاورز

 

روزی حضرت موسی به خداوند متعال عرض کرد: من دلم می خواهد یکی از آن
بندگان خوبت رو ببینم. خطاب آمد: برو به صحرا. آنجا مردی هست که دارد
کشاورزی می کند. او از خوبان درگاه ماست. حضرت آمد دید یک مردی هست
دارد بیل می زند و کار میکند. حضرت تعجب کرد که او چطور به درجه ای رسیده
که خداوند می فرماید از خوبان ماست. از جبرئیل پرسید. جبرئیل عرض کرد: الان
خداوند بلائی بر او نازل می کند، ببین او چی کار می کند. بلیه ای نازل شد که آن مرد
در یک لحظه هر دو چشمش رو از دست داد. فورا نشست. بیلش رو هم گذاشت
 جلوی روش. گفت: مولای من تا تو مرا بینا می پسندیدی من داشتن چشم را دوست
 می داشتم. حال که تو مرا کور می پسندی من کوری را بیش از بینایی دوست دارم.
حضرت دید این مرد به مقام رضا رسیده. رو کرد به آن مرد و فرمود: ای مرد من
پیغمبرم و مستجاب الدعوه. میخواهی دعا کنم خدا چشمان ترا  به تو  برگرداند مرد
 گفت: نه. حضرت فرمود: چرا؟ گفت: آنچه مولای من برای من اختیار کرده بیشتر
 دوست دارم تا آنچه را که خودم برای خودم بخواهم.
ناخوش او خوش بود در جان من          
دل فدای جان دل رنجان من
عاشقم بر لطف و بر قهرش به جد
بوالعجب من عاشق این هر دو ضد


تاريخ : سه شنبه 7 آذر 1391 | 22:7 | نویسنده : خداداد |

سلیمان خرابات

 

غزلی از مولانا:       
بیایید بیایید به میدان خرابات
مترسید مترسید ز هجران خرابات
شهنشاه شهنشاه یکی بزم نهاده است
بگویید بگویید به رندان خرابات
همه مست در آیید در این قصر در آیید
که سلطان سلاطین شده مهمان خرابات
همه مست و خرابید همه دیده پر آبید
چو خورشید بتابید بر ایوان خرابات
همه دیده و جانند همه لطف و امانند
همه سرو روانند به بستان خرابات
در آیید در آیید ، مترسید مترسید
گنهکار ببخشید به سلطان خرابات
چون آن خواجه وفا کرد همه درد دوا کرد
گنهکار رها کرد سلیمان خرابات
زهی امر رهایی زهی بزم خدایی
زهی صحبت شاهی و زهی جان خرابات
زهی مفخر تبریز زهی شمس شکر ریز
که بر راند فرس را سوی ایوان خرابات                


تاريخ : سه شنبه 7 آذر 1391 | 22:6 | نویسنده : خداداد |

ذوالنـون مـصـرى

 

وى اهـل مصر است . در فقه شاگرد ((مالك بن انس )) فقيه
 معروف بـوده اسـت . جـامـى او را رئيـس صـوفـيـان خـوانـده اسـت . هـم او اول
كـسـى اسـت كـه رمز به كار برد و مسائل عرفانى را بااصطلاحات رمزى بيان كرد
كـه فـقـط كـسـانـى كـه واردنـد بـفـهـمـنـد و نـاواردهـا چـيـزى نـفـهـمـند. اين روش
 تدريجا مـعـمـول شد، معانى عرفانى به صورت غزل و با تعبيرات سمبوليك بيان
 شد. برخى مـعـتـقـدنـد كـه بـسيارى از تعليمات فلسفه نوافلاطونى وسيله ذوالنون
 وارد عرفان و تصوف شد ذوالنون در فاصله سالهاى 240 - 250 در گذشته است .


تاريخ : سه شنبه 7 آذر 1391 | 22:4 | نویسنده : خداداد |

دعای شاگردان

 

به عهد    ما تقدم     در    نشابور              مگر قحطی فتاد، از عهد ما دور
برون   آمد   یکی   مرد   معلم              گروهی کودکان  با   وی   ملازم
ظریفی گفت اینها در چه کارند                چها   گویند   چون عقلی  ندارند
معلم گفت چون وقت عذاب است             دعای این جماعت مستجاب است
ظریفش گفت کای   قوال  مقبول              بگویم    با   تو قولی نیک معقول
اگر   ایزد  دعاشان   می شنودی              معلم  در جهان کی زنده  بودی
                                        روضه خلد  مجد خوافی


تاريخ : یک شنبه 23 مهر 1391 | 16:28 | نویسنده : خداداد |

حکایتی از کریم خان زند

 

مردی به دربار خان زند می رود و با ناله و فریاد می خواهد تا كریمخان را ملاقات كند.
سربازان مانع ورودش می شوند. خان زند در حال كشیدن قلیان ناله و فریاد مرد را
می شنود و می پرسد ماجرا چیست؟ پس از گزارش سربازان به خان، وی دستور می دهد
 كه مرد را به حضورش ببرند. مرد به حضور خان زند می رسد و کریم خان از وی می پرسد:
"چه شده است چنین ناله و فریاد می كنی؟" مرد با درشتی می گوید: "دزد همه اموالم را برده
و الان هیچ چیزی در بساط ندارم!" خان می پرسد: "وقتی اموالت به سرقت می رفت تو كجا
بودی؟" مرد می گوید: "من خوابیده بودم!!!" خان می گوید: "خوب چرا خوابیدی كه مالت
 را ببرند؟" مرد در این لحظه آن چنان پاسخی می دهد كه استدلالش در تاریخ ماندگار
می شود و سرمشق آزادی خواهان می شود.
مرد می گوید: "من خوابیده بودم، چون فكر می كردم تو بیداری!"
خان بزرگ زند لحظه ای سكوت می كند و سپس دستور می دهد خسارتش از خزانه
جبران كنند و در آخر می گوید: "این مرد راست می گوید ما باید بیدار باشیم..."


تاريخ : یک شنبه 23 مهر 1391 | 16:26 | نویسنده : خداداد |

شيخ ابوالحسن خرقانى

 

 يكى از معروفترين عرفا است . عرفا داستانهايى شگفت به او نسبت مى دهند .
 از جمله مدعى هستند كه بر سر قبر بايزيد بسطامى مى رفته و با روح او تـمـاس
مـى گـرفـتـه و مـشـكـلات خـويـش را حل مى كرده است
مولوى مى گويد:
بوالحسن بعد از وفات بايزيد
از پس آن سالها آمد پديد
گاه و بيگه نيز وقتى بى فتور
بر سر گورش نشستى با حضور
تـا مـثـال شـيـخ پـيـشـش آمـدى
تـا كـه مـى گـفـتـى شـكـالش حل شدى
مولوى در مثنوى زياد از او ياد كرده است و مى نمايد كه ارادت وافرى به او داشته است .
 مـى گويند با ابوعلى سينا فيلسوف معروف و ابوسعيد ابوالخير عارف معروف ملاقات
داشته است . وى در سال 425 در گذشته است .
گویند شیخ ابوالحسن خرقانی بر سر در خانقاه خود نوشته بود
هر کس در این سرای در آید نانش دهید و از ایمانش مپرسید چه آن کس که به
درگاه خدا به جان ارزد البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد


تاريخ : سه شنبه 21 شهريور 1391 | 19:31 | نویسنده : خداداد |

همه او دان

 

غزلی از عراقی
مقصود دل عاشق شیدا همه او دان
مطلوب دل وامق و عذرا همه او دان
بینایی هر دیده‌ی بینا همه او بین
زیبایی هر چهره‌ی زیبا همه او دان
یاری ده محنت زده مشناس جز او کس
فریادرس بی‌کس تنها همه او دان
در سینه‌ی هر غمزده پنهان همه او بین
در دیده‌ی هر دلشده پیدا همه او دان
هر چیز که دانی جز از او، دان که همه اوست
یا هیچ مدان در دو جهان، یا همه او دان
بر لاله و گلزار و گلت گر نظر افتد
گلزار و گل و لاله و صحرا همه او دان
ور هیچ چپ و راست ببینی و پس و پیش
پیش و پس و راست و چپ و بالا همه او دان
ور آرزویی هست بجز دوست تو را هیچ
بایست، عراقی، و تمنا همه او دان


تاريخ : سه شنبه 21 شهريور 1391 | 19:31 | نویسنده : خداداد |

گلی از بوستان سعدی

 

شنیدم که پیری پسر را به خشم
ملامت همی کرد کای شوخ چشم
تو را تیشه دادم که هیزم شکن
نگفتم که دیوار مسجد بکن
زبان آمد از بهر شکر و سپاس
به غیبت نگرداندش حق شناس
گذرگاه قرآن پنداست گوش
به بهتان و باطل شنیدن مکوش
دو چشم از پی صنع باری نکوست
زعیب برادر فروگیر و دوست
                                                       ×××
 


تاريخ : سه شنبه 21 شهريور 1391 | 19:30 | نویسنده : خداداد |

خدمت به والدین

 

آورده اند که در مجلس شیخ ابوالحسن خرقانی (عارف قرن پنجم) سخن
از کرامت می رفت و هر یک از حاضران چیزی می گفت:
شیخ گفت: کرامت چیزی جز خدمت خلق نیست.
چنان که دو برادر بودند و مادر پیری داشتند.
یکی از آن دو پیوسته خدمت مادر می کرد و آن دیگر به عبادت خدا مشغول می بود.
یک شب برادر عابد را در سجده، خواب ربود.
آوازی شنید که برادر تو را بیامرزیدند و تو را هم به او بخشیدند.
گفت: من سالها پرستش خدا کرده ام و برادرم همیشه به خدمت مادر مشغول
بوده است، روا نیست که او را بر من رجحان نهند و مرا به او بخشند!
ندا آمد:
آنچه تو کرده ای خدا از آن بی نیاز است و آنچه برادرت می کند، مادر بدان محتاج.


تاريخ : جمعه 10 شهريور 1391 | 10:26 | نویسنده : خداداد |

زبان سست..

 

کسی کو برهنه کند راز دوست
روا باشد از تن  درانیش  پوست
 
اگر راز خواهی که پنهان بود..
چنان کن که پیوند با جان بود
 
زبانرا مدارید هر جای سست
که تا رازتان کس نداند درست
 
کسی  کآورد راز خود  را  پدید
ز گیتی به کامه نخواهد رسید
 
گشاینده ی   رازهای    نهان
سرانجام رسوا شود در جهان
ابوشکور بلخی                                      


تاريخ : جمعه 10 شهريور 1391 | 10:24 | نویسنده : خداداد |

لوای عشق

 

غزلی از عراقی
چه کرده‌ام که دلم از فراق خون کردی؟                         
چه اوفتاد که درد دلم فزون کردی؟
چرا ز غم دل پر حسرتم بیازردی؟                   
چه شد که جان حزینم ز غصه خون کردی؟
نخست ار چه به صد زاریم درون خواندی                         
به آخر از چه به صد خواریم برون کردی؟
همه حدیث وفا و وصال می‌گفتی                        
چو عاشق تو شدم قصه واژگون کردی
ز اشتیاق تو جانم به لب رسید، بیا                     
نظر به حال دلم کن، ببین که: چون کردی؟
لوای عشق برافراختی چنان در دل                    
که در زمان، علم صبر سرنگون کردی
کنون که با تو شدم راست چون الف یکتا                          
ز بار محنت، پشتم دو تا چو نون کردی
نگفته بودی، بیداد کم کنم روزی؟                    
چو کم نکردی باری چرا فزون کردی؟
هزار بار بگفتی نکو کنم کارت                           
نکو نکردی و از بد بتر کنون کردی
به دشمنی نکند هیچ کس به جان کسی                            
که تو به دوستی آن با من زبون کردی
بسوختی دل و جانم، گداختی جگرم                  
به آتش غمت از بسکه آزمون کردی
کجا به درگه وصل تو ره توانم یافت؟               
چو تو مرا به در هجر رهنمون کردی
سیاهروی دو عالم شدم، که در خم فقر                            
گلیم بخت عراقی سیاه گون کردی
 


تاريخ : جمعه 10 شهريور 1391 | 10:23 | نویسنده : خداداد |

سرو خرامان

 

غزلی از مولانا:
پوشیده چون جان می روی اندر میان جان من            
 سرو خرامان  منی  ای  رونق  بستان من
چون می روی بی‌من مرو ای جان جان بی‌تن مرو         
وز چشم من بیرون مشو ای مشعله تابان من
هفت آسمان را بردرم وز هفت دریا بگذرم                
 چون دلبرانه بنگری در جان سرگردان من
تا آمدی اندر برم شد کفر و ایمان چاکرم                 
 ای دیدن تو دین من وی روی تو ایمان من
بی پا و سر کردی مرا بی‌خواب و خور کردی مرا            
در پیش یعقوب اندرآ ای یوسف کنعان من
از لطف تو چون جان شدم وز خویشتن پنهان شدم       
 ای هست تو پنهان شده در هستی پنهان من
گل جامه در از دست تو وی چشم نرگس مست تو        
 ای شاخه‌ها آبست تو وی باغ بی‌پایان من
یک لحظه داغم می کشی یک دم به باغم می کشی  
 پیش چراغم می کشی تا وا شود چشمان من
ای جان پیش از جان‌ها وی کان پیش از کان‌ها            
 ای آن بیش از آن‌ها ای آن من ای آن من
چون منزل ما خاک نیست گر تن بریزد باک نیست         
اندیشه‌ام افلاک نیست ای وصل تو کیوان من
بر یاد روی ماه من باشد فغان و آه من                      
   بر بوی شاهنشاه من هر لحظه‌ای حیران من
ای جان چو ذره در هوا تا شد ز خورشیدت جدا             
بی تو چرا باشد چرا ای اصل چارارکان من
ای شه صلاح الدین من ره دان من ره بین من           
 ای ای فارغ از تمکین من ای برتر از امکان من


تاريخ : یک شنبه 5 شهريور 1391 | 21:2 | نویسنده : خداداد |

کاروانی از شعر

 

دیدن و حسرت خوردن
دست با سرو روان چون نرود در گردن
چاره ای نیست بجز دیدن و حسرت خوردن
                                                      سعدی
اوحدی:
بر نقش روزگار منه دل که عاقبت
این نقش را که باز کنی جز خیال نیست
                                                            ***
ناصر خسرو گوید که از چرب زبانی دشمن غافل نباید بود
دشمن چو نکو حال شدی گرد تو گردد
زنهار مشو غرّه بدان چرب زبانیش
                                                              ***
بیتی زیبا در وصف معشوق از خواجوی کرمانی
گر نقش نگارین تو بینند ز حیرت
از دست بیفتد قلم نقش نگاران
                                           ***
صائب:
می تواند کشت ما را قطره ای سیراب کرد
این همه استادگی ای ابر دریا دل ، چرا
                                                              ***
حافظ:
مقام عیش میسر نمی شود بی رنج
بلی به حکم بلا بسته اند روز الست
                                                              ***
سعدی:
ای بیخبر دل از دو جهان بر خدای بند
امروز تخم کار که فردا مجال نیست
                                                              ***
صائب:
در آن حریم که راه سخن ندارد شمع
به شکوه من کوته زبان که پردازد
                                                              ***
سعدی:
کنونم آب حیاتی به حلق تشنه فرو کن
نه انگهی که بمیرم به آب دیده بشویی
                                                              ***
ابن یمین
دوستان را دلنوازی کن که جانبازی کنند
آشنا کن باز را کو خود همی داند شکار
                                                              ***


تاريخ : یک شنبه 22 مرداد 1391 | 18:21 | نویسنده : خداداد |

ای دل اگر نخواندت

 

غزلی از مولانا
ای دل اگر نخواندت ره نبری به کوی او
بی قدمش کجا توان ره ببری به کوی او
یک جهت آی تا مگر ره شودت به بی جهت
دیده بی جهت نگر ؛ بنگر حسن روی او
راه نمای بایدت ای که هواش می پزی
زانکه بخود نمی توان کردن جستجوی او
گر نروی به سوی او راست بگو کجا روی
هر طرفی که بنگری ملک ویست و کوی او
جام و سبوی او منم غالیه بوی او منم
پیش من آی تا شوی جمله به رنگ و بوی او
تا که به گوش جان من رمز الست گفته اند
هیچ برون نمیرود از دلم آرزوی او
آنچه ز ما شنوده ای آن ز خدا شنوده ای
چون همه گفتگوی ما هست ز گفتگوی او
هیچ مجو ز هیچ کس ننام و نشان من که من
غرق محیط گشته ام از رشحات جوی او
رفته به جوی او منم مست ز بوی او منم
پیش من آی تا شوی جمله به رنگ و بوی او
رو بر شمس تا دهد از تو خلاص مر ترا
خوی بدت بدل کند جمله به خلق و خوی او


تاريخ : یک شنبه 1 مرداد 1391 | 19:13 | نویسنده : خداداد |

دمی پیش دانا به از عالمیست

 

خبر  داری  ای استخوانی  قفس؟
که جان تو مرغیست،نامش نفس
چو مرغ از قفس رفت و بگسست قید
نگرد  دگر ره  به  سوی  تو  صید
نگهدار فرصت، که عالم دمیست
دمی پیش دانا، به از عالمیست
برفتند و هرکس درود آنچه کشت
نماند  بجز  نام  نیکو  و  زشت
چرا دل بر این کار وانگه نهیم
که یاران برفتند و ما در رهیم
پس از ما همین گل دهد بوستان
نشینند  با  یکدگر ، دوستان
بران از سر چشمه ی دیده جوی
ور آلایشی  داری از خود  بشوی
(بوستان)


تاريخ : یک شنبه 1 مرداد 1391 | 19:13 | نویسنده : خداداد |

کاروانی از شعر

 

سعدی:
ما در این شهر غریبیم و در این ملک فقیر
به کمند تو گرفتار و به دام تو اسیر
                                                               ***
حافظ:
مرو به خانه ارباب بی مروت دهر
که کنج عافیتت در سرای خویشتن است
                                                               ***
خیام
تا کی غم آن خورم که دارم یا نه
وین عمر به خوشدلی گذارم یا نه
پر کن قدح باده که معلومم نیست
کاین دم که فرو برم بر آرم یا نه
                                          ***
مولوی
ترا اگر نفسی هست غیر عشق مجو
که چیست قیمت مردم هر آنچه می جویند
                                                                       ***
سعدی
چه گنجها که نهادند و دیگری بر داشت
چه رنجها که کشیدند و دیگری آسود
                                                                       ***
عرفی
چنان با نیک و بد عرفی به سر بر کز پس مردن
مسلمانت به زمزم شوید و هندو بسوزاند
                                                                 ***
سعدی
همچنان در فکر آن بیتم که گفت
پیلبانی بر لب دریای نیل
زیر پایت گر ندانی حال مور
همچو حال تست زیر پای پیل
                                                            ***
حافظ
عاقبت منزل ما وادی خاموشان است
حالیا غلغله در عالم افلاک انداز
                                                            ***
امیر خسرو دهلوی
از سر کویش به حسرت وقت رفتن آفتاب
آفتاب عمر خود را بر سر دیوار دید
                                                                     ***


تاريخ : یک شنبه 1 مرداد 1391 | 19:11 | نویسنده : خداداد |

فرازهایی از عرفان مولانا

 

انسان بسته طبیعت فراتر از مادیات چیزی نمی بیند.
ای بسا کس رفته تا شام و عراق
او ندیدیه هیچ جز کفر و نفاق
وی بسا کس رفته تا هند و هری
او ندیده جز مگر بیع و شری
وی بسا کس رفته هندستان و چین
او ندیده هیچ جز مکر و کمین
چون ندارد مدرکی جز رنگ وبو
جمله اقلیم ها را گو   بجو
گاو در بغداد آید ناگهان
بگذرد او زین سران تا آن سران
از همه عیش و خوشی ها و مزه
او نبیند جز که قشر خربزه


تاريخ : پنج شنبه 8 تير 1391 | 13:43 | نویسنده : خداداد |

دل دیوانه

 

غزلی از مجمر اصفهانی
افتاده به شهریم که ویرانه ندارد
یک شهر غریبیم و یکی خانه ندارد
جایی نه که گیرد دل دیوانه قراری
ویران شود این شهر که ویرانه ندارد
گه گوشه آبادی و گه کنج   خرابات
آسوده   کسی   کو دل دیوانه   ندارد
من بودم و دل کو سر افسانه ما داشت
فریاد که آن هم   سر افسانه ندارد
آهسته رفیقان که به هرگام دراین راه
گسترده دو صد دام و یکی دانه ندارد
عالم همه خود بیخود از آنند وگرنه
کاری به کس این نرگس مستانه ندارد
مستیم از این باده در این بزم که ساقی
می در قدح و باده به پیمانه ندارد
آیی پی تاراج دل مجمر و چیزی
جز نقش خیال تو در این خانه ندارد


تاريخ : پنج شنبه 8 تير 1391 | 13:42 | نویسنده : خداداد |

برو دامن راه دانان بگیر..

 

همی یاد دارم ز عهد صغر
که روزی برون آمدم با پدر 
ببازیچه٬ مشغول  مردم  شدم
وز آشوب خلق از پدر گم شدم 
برآوردم از بیقراری خروش
پدر٬ ناگهانم٬ بمالید گوش 
که ای شوخ چشم٬آخرت چندبار
بگفتم که دستم  ز دامن  مدار؟ 
به تنها نداند شدن طفل خرد
که مشکل بود راه نادیده  برد
تو هم طفل راهی بسعی ای فقیر
برو  دامن  راه دانان  بگیر 
مکن  با  فرومایه  مردم  نشست
چو کردی٬ز هیبت فروشوی دست 
کنون با<خرد>باید انباز گشت
که  فردا   نماند  ره   بازگشت 
برو خوشه چین باش سعدی صفت
که  گرد آوری  خرمن  معرفت
(بوستان)                 


تاريخ : پنج شنبه 8 تير 1391 | 13:41 | نویسنده : خداداد |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 34 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Slide Skin:.